Hopp til hovedinnhold

Grunnskoler

Vi har mange ulike formidlingsopplegg til grunnskole, både med og uten formidler.

Noen opplegg følger sesong, du vil se når opplegget kan bookes i kalenderoversikten inne i booking.

Våre tilbud om å spise matpakka innendørs kan også bookes online. Det gjelder matpakkehytta som du finner på vårt uteområde, eller Kong Sverres rom inne i publikumsbygget.

Gå inn og les mer om de ulike formidlingsoppleggene, og book ditt opplegg, eller kontakt oss på sverresborg.formidling@mist.no

Juleformidling

Vårres Jul?

Plastikkjuletrær med lys som blinker i regnbuens farger, overflod av mat og så mange gaver at man ikke orker å pakke opp alle på julekvelden. Er dette egentlig vårres jul?

Vi ser på forskjeller og likheter mellom jul på 1800-tallet og i dag. Hva har skjedd i mellomtiden? Hva er jul for dere?

Varighet: ca. 60 minutter

 

Fjøsnissen på Sverresborg

Bli med fjøsnissen på jakt etter julegrøten. Vi besøker Oppdalstunet hvor vi forteller om jul og juleforberedelser i gamle dager. Kanskje finner fjøsnissen på noe ugagn?

Varighet: ca. 50 minutter

 

Peppernøtter

Bli med inn i søstrene Wolds julepyntede kjøkken og bak peppernøtter og syng julesanger.

Varighet: ca. 50 minutter

 

Kong Sverre og birkebeinerne

Bli med inn i Kong Sverres rike og lær om Sverre, Birkebeinerne og Baglerne. Hvem var kong Sverre? Hvorfor var han så smart i sin kongegjerning? 

Vi øver oss på å bli gode birkebeinersoldater gjennom å fekte med sverd og skyte med pil og bue.

Snipp, snapp Brennsnute

Bli med inn i Gammelbyen på folkemuseet.  

Hverdagsliv for ca. 130 år siden, i Danielsveita hos søstrene Wold. Elevene hilser pent, på med skaut/kokkehatt og forkle, og blir med i kjøkkentjenesten slik den foregikk da. Vi smaker på vassgraut og lærer mer om mat og matvaner før i tiden. Elevene lager «Brennsnute», en tradisjonell grønnsaksuppe. Mens suppen koker får elevene mulighet til å leke med gammeldagse leker på torget. Vi synger bordvers og spiser sammen før vi reiser tilbake til nåtid.

Eventyrstund 1. - 4. trinn

Elevene får bli med budeia/drengen hjem til den store gården på Oppdal. Det er ikke ofte hen får besøk, men hen har flere spennende eventyr hen vil fortelle som “Bukkene bruse”, “Askeladden som kappåt med trollet” og “Pannekaka”. Etter eventyrstunden går vi ut på tunet og leker et eventyr sammen.

Historisk skoletime 5. - 7. trinn. 

Bli med på en skoletime anno 1906. I Værhusbakken skolestue får elevene en innføring i skikk og bruk, og skolehverdagen på denne tiden. Det blir en gjennomgang av ulike fag og læreren har et stort fokus på elevens dannelse gjennom oppdragelse og fagkunnskap. Etter skoletimen går læreren ut av rolle og reflekterer sammen med elevene rundt opplevelsen.

Fra skog til hus (4.-10. trinn)

Hvorfor er tradisjonshåndverk viktig i dag? Det å bygge et hus for 100 år siden var tungt arbeid som tok tid. Den moderne håndverkeren har maskiner og redskap som tar mye av det tunge arbeidet, men hvordan bygde man egentlig hus før i tida? Hvordan bodde de?

Vi ser på prosessen fra skog til hus og elevene får et innblikk i lafting og lafteprosessen. Vi går innom flere gårdstun, ser på forskjellige redskaper og reflekterer rundt bærekraftig utvikling og tradisjonshåndverk. Elevene får prøve å lafte sine egne (mini)hus, som må bestå svenneprøven. Avslutningsvis reflekterer vi sammen rundt en bærekraftig byggeprosess og hvordan vi kan ta vare på husene våre i dag.

Cash eller konk (8.-10. trinn)

Astrid og Olav er to 15 åringer som har hele livet foran seg. Nå er det på tide å finne seg jobb, et sted å bo og ta vare på seg selv. Men hvor lett var det å ta gode økonomiske valg på 1920-tallet i Trondheim? Hvilken type arbeid fikk man? Tjente gutter og jenter det samme? Hva om man fikk tannverk, hadde man råda til å gå til tannlegen? 

I spillet «Cash eller konk» er elevene er økonomiske rådgivere for jevnaldrende ungdommer, som skal ut i Trondheim by for å finne seg arbeid, en plass å bo og etablere seg. Hvordan ta gode økonomiske valg med de forutsetningene ungdommer hadde på 1920-tallet? Hva er konsekvenser av økonomiske valg og hvordan påvirker økonomi, levestandard og forbruk samfunnet og enkeltindividet?

Fattig og rik

Bli med på en reise fra by til bygd, og fra fattig til rik! I byen skal dere få se herskapsleiligheten til forretningsmannen Adolf Øien. Deretter tar vi turen opp til bygda, hvor dere skal få besøke en rikmannsgård og deretter en enkel bondestue. Underveis skal vi snakke om hvordan livet var for rikfolk og fattigfolk på 1800-tallet. Hvordan var levevilkårene deres? Fantes det hjelp å få for de som trengte det? Og var det forskjell på å være fattig og rik i byen og på bygda? Vi begynner omvisningen med å ta en tur inn i 1800-tallets Trondheim.

Spor av Middelalderen

Bli med og lær om borgerkrigstiden på Kong Sverre sin tid, og om middelaldersamfunnet og religionens plass i folk sine liv. Elevene skal få oppleve dette gjennom bilder og fortellinger. Vi skal prøve oss på borgbygging før vi til slutt vandrer i museet sine spor fra middelalderen.

Det samiske Trøndelag ( DKS-tilbud til 6. trinn)

Bli med på en spennende reise i samisk kultur og historie. Lær å lage autentisk samisk kunsthåndverk som elevene får til odel og eie. Få ett innblikk i den urettferdigheten samene ble utsatt for gjennom årelang fornorskingspolitikk og systematisk diskriminering. Opplev dette i skoletimen i den gamle skolestua på Sverresborg.

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2