Tittel: Spor av middelalder
Trinn/alder:
Maks antall elever: 30
Varighet: Ca. 90 minutter
Tidspunkt (ønsket dato/kl.slett/På forespørsel): På forespørsel mellom kl.10.00 og 15.00.
Pris: Grunnpris kr. 600,-. I tillegg kr. 50,- pr. elev
Innhold: Bli med og lær om borgerkrigstiden på Kong Sverre sin tid, og om middelaldersamfunnet og religionens plass i folk sine liv. Elevene skal få oppleve dette gjennom bilder og fortellinger. Vi skal prøve oss på borgbygging før vi til slutt vandrer i museet sine spor fra middelalderen.
Læringsmål: Elevene skal lære om borgerkrigstiden på Kong Sverre sin tid, og om middelaldersamfunnet og religionens plass i folk sine liv. Dette skal de få oppleve gjennom bilder og fortellinger, en interaktiv elevaktivitet, og vandring i museet sine spor fra middelalderen (borgen og stavkirka).
Kompetansemål: Liste over kompetansemål som berøres.
Fagområde Samfunnsfag (SAF01-04) kompetansemål etter 7.trinn
Utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar.
Fagområde Samfunnsfag (SAF01-04) kompetansemål etter 10. trinn: reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst. gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane.
Fagområde Historie (HIS01-03) Kompetansemål etter vg2 Studieforberedende: Vurdere endringer i fordeling og legitimering av makt fra middelalderen til og med tidlig nytid. Beskrive religionens betydning for samfunns- og maktforhold fra middelalderen til og med vår tid og vurdere dens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre.
Kompetansemål etter vg3 Studieforberedende: Historie (HIS01-03)utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i.
utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt.