Hopp til hovedinnhold

Videregående skole

Vi har mange ulike formidlingsopplegg til videregående skole, både med og uten formidler.

Noen opplegg følger sesong, du vil se når opplegget kan bookes i kalenderoversikten inne i booking.

Våre tilbud om å spise matpakka innendørs kan også bookes online. Det gjelder matpakkehytta som du finner på vårt uteområde, eller Kong Sverres rom inne i publikumsbygget.

Gå inn og les mer om de ulike formidlingsoppleggene, og book ditt opplegg, eller kontakt oss på sverresborg.formidling@mist.no

Vårres jul?

Plastikkjuletrær med lys som blinker i regnbuens farger, overflod av mat og så mange gaver at man ikke orker å pakke opp alle på julekvelden. Er dette egentlig vårres jul?

Vi ser på forskjeller og likheter mellom jul på 1800-tallet og i dag. Hva har skjedd i mellomtiden? Hva er jul for dere?

Peppernøtter

Bli med inn i søstrene Wolds julepyntede kjøkken og bak peppernøtter og syng julesanger.

Fattig og rik

Bli med på en reise fra by til bygd, og fra fattig til rik! I byen skal dere få se herskapsleiligheten til forretningsmannen Adolf Øien. Deretter tar vi turen opp til bygda, hvor dere skal få besøke en rikmannsgård og deretter en enkel bondestue. Underveis skal vi snakke om hvordan livet var for rikfolk og fattigfolk på 1800-tallet. Hvordan var levevilkårene deres? Fantes det hjelp å få for de som trengte det? Og var det forskjell på å være fattig og rik i byen og på bygda? Vi begynner omvisningen med å ta en tur inn i 1800-tallets Trondheim.

Cash eller konk

Astrid og Olav er to 15 åringer som har hele livet foran seg. Nå er det på tide å finne seg jobb, et sted å bo og ta vare på seg selv. Men hvor lett var det å ta gode økonomiske valg på 1920-tallet i Trondheim? Hvilken type arbeid fikk man? Tjente gutter og jenter det samme? Hva om man fikk tannverk, hadde man råda til å gå til tannlegen?

I spillet «Cash eller konk» er elevene er økonomiske rådgivere for jevnaldrende ungdommer, som skal ut i Trondheim by for å finne seg arbeid, en plass å bo og etablere seg. Hvordan ta gode økonomiske valg med de forutsetningene ungdommer hadde på 1920-tallet? Hva er konsekvenser av økonomiske valg og hvordan påvirker økonomi, levestandard og forbruk samfunnet og enkeltindividet?

Fra skog til hus

Hvorfor er tradisjonshåndverk viktig i dag? Det å bygge et hus for 100 år siden var tungt arbeid som tok tid. Den moderne håndverkeren har maskiner og redskap som tar mye av det tunge arbeidet, men hvordan bygde man egentlig hus før i tida? Hvordan bodde de?

Vi ser på prosessen fra skog til hus og elevene får et innblikk i lafting og lafteprosessen. Vi går innom flere gårdstun, ser på forskjellige redskaper og reflekterer rundt bærekraftig utvikling og tradisjonshåndverk. Elevene får prøve å lafte sine egne (mini)hus, som må bestå svenneprøven. Avslutningsvis reflekterer vi sammen rundt en bærekraftig byggeprosess og hvordan vi kan ta vare på husene våre i dag.

Spor av Middelalderen

Bli med og lær om borgerkrigstiden på Kong Sverre sin tid, og om middelaldersamfunnet og religionens plass i folk sine liv. Elevene skal få oppleve dette gjennom bilder og fortellinger. Vi skal prøve oss på borgbygging før vi til slutt vandrer i museet sine spor fra middelalderen.

Hygiene før og nå

Bli med på en omvisning i Trondheims gamle by og lær hvordan det sto til med hygiene og renslighet før i tiden. Vi trekker også paralleller til dagens samfunn.

Tradisjonshåndverk fra skog til hus (DKS-tilbud til vg2 tømrer)

Elevene får et innblikk i lafteprosessen ved å først undersøke de gamle tømmerstokkene fra hovedhuset på gårdstunet Litjbuan. Deretter ser de på merkinger, tegninger og bilder av huset fra ulike tider. Til slutt blir det ei god arbeidsøkt med forskjellig redskaper. De får prøve seg på blant annet pjåling, klamp-hugging og bandkniver. Aktivitetene på selve dagen varier etter hvor våre håndverkere er i lafteprosessen.

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2