Hopp til hovedinnhold

Tradisjonshåndverk fra skog til hus

Trinn, varighet og sted

Trinn: 1.- 4. trinn. 5. - 7. trinn. 8. - 10.trinn. VGS 
Maks antall: 15 elever
Varighet: 50 min

Sted: Sverresborg
Tidspunkt: På forespørsel, se tilgjengelighet i booking.

Pris: Grunnpris kr. 600,- I tillegg kr. 50,- per elev

Slik er opplegget

Hvorfor er tradisjonshåndverk viktig i dag? Det å bygge et hus for 100 år siden var tungt arbeid som tok tid. Den moderne håndverkeren har maskiner og redskap som tar mye av det tunge arbeidet, men hvordan bygde man egentlig hus før i tida? Hvordan bodde de? Vi ser på prosessen fra skog til hus og elevene får et innblikk i lafting og lafteprosessen. Vi går innom flere gårdstun, ser på forskjellige redskaper og reflekterer rundt bærekraftig utvikling og tradisjonshåndverk. Elevene får prøve å lafte sine egne (mini)hus, som må bestå svenneprøven. Avslutningsvis reflekterer vi sammen rundt en bærekraftig byggeprosess og hvordan vi kan ta vare på husene våre i dag.

Læreplanmål

Vi har som mål å gi elevene et innblikk i lafting som tradisjonelt bygningshåndverk. Målet er å skape økt kunnskap og bevissthet om og rekruttering til tradisjonelt håndverk. Vi ønsker også å skape refleksjoner rundt relevansen av tradisjonshåndverk i dag, gjennom bygningenes og håndverkets historie og utvikling.

Fagområder

Samfunnsfag (SAF01‑04) 

  • 4. trinn: utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag
  • 7. trinn: utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
  • 10. trinn: beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn

Kulturarv (LKA01‑02)

  • drøfte korleis ein ved å bruke, formidle og vidareutvikle kulturarv på ein berekraftig måte kan ta vare på han for framtid
Museum24:Portal - 2025.03.06
Grunnstilsett-versjon: 2