Hopp til hovedinnhold

Det samiske Trøndelag

Tittel: Det samiske Trøndelag

Alder: DKS 6. trinn. På forespørsel 8. -10. trinn. VGS.

Antall: maks 50 stk. 

Varighet: 120 minutt.

Tidspunkt: på forespørsel. Se tilgjengelighet i booking.

Pris: Grunnpris kr. 600,-. I tillegg kr. 50,- pr. elev

Innhold:
Bli med på en spennende reise i samisk kultur og historie. Lær å lage autentisk samisk kunsthåndverk som elevene får til odel og eie. Få ett innblikk i den urettferdigheten samene ble utsatt for gjennom årelang fornorskingspolitikk og systematisk diskriminering. Opplev dette i skoletimen i den gamle skolestua på Sverresborg. Vi holder på i to timer. Vi har først en felles introduksjon i vårt auditorium. Deretter vil elevene fordeles på to poster:
1. Lære et tradisjonelt samisk håndverk.
2. En gammeldags skoletime med fokus på fornorsking av samene.

 

Elevene må deles i to grupper på forhånd, slik at dette går kjapt og smidig. Hvis dere er færre enn 25 elever, så trenger dere ikke dele gruppa i to. Elevene må ha på seg varme klær, da et av oppleggene foregår i et av våre antikvariske bygg. Vi ønsker å kjøre en Kahoot-quiz. Derfor burde elevene ha med seg mobiltelefon. Det har ingenting å si om ikke alle har telefon, da spiller de på lag med sidepersonen. Hvis det er noen skoler som absolutt ikke ønsker å ha med mobiltelefoner, vil vi gjerne ha beskjed om det på forhånd slik at vi kan gjøre det som en quiz.

Fagområde:

Samfunnsfag
7.trinn: utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag
10.trinn: gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå

Overordna del: 

å gi elevene erfaring med å ha medansvar og rett til medverknad (Formålet med opplæringen).

å fremme verdier og holdninger som motvekt mot fordommer og diskriminering (1.1 Menneskeverdet).

å støtte skolens ansvar for å ta hensyn til mangfoldet av elever og legge til rette for at alle får oppleve tilhørighet i skole og samfunn.

 

Vi kan alle oppleve at vi skiller oss ut og kjenner oss annerledes. Derfor er vi avhengig av at ulikheter anerkjennes og verdsettes (1.1 Menneskeverdet).

å vise hvordan tilgivelse, nestekjærlighet og solidaritet er nødvendig for at mennesker skal vokse og utvikle seg (1.1 Menneskeverdet).

å gi innsikt i vår historie og kultur. Det er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet (1.2 Identitet og kulturelt mangfold).

å gi møter med ulike kulturuttrykk og tradisjoner. Disse erfaringene bidrar til å forme elevenes identitet. Et godt samfunn er tuftet på et inkluderende og mangfoldig fellesskap (1.2 Identitet og kulturelt mangfold).

å skape felles referanserammer. Felles referanserammer er viktig for den enkeltes tilhørighet til samfunnet, dette skaper samhold og forankrer den enkeltes identitet i et større fellesskap og i en historisk sammenheng (1.2 Identitet og kulturelt mangfold).

å demonstrere at kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen. (1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang).

å gi elevene erfaring med og praktisere ulike former for medvirkning (1.6 Demokrati og medvirkning).

Museum24:Portal - 2025.01.07
Grunnstilsett-versjon: 2