Hopp til hovedinnhold

Cash eller konk

  • 1/1
    Elever tar økonomiske valg i Trondhjems Sparebanks bankutstilling i museets gamle by. Erik Børseth, Sverresborg Trøndelag Folkemuseum

Trinn, varighet og sted

Trinn: Videregående skole
Maks antall: 15 elever
Varighet: 60 minutter

Sted: Sverresborg
Tidspunkt: Ved forespørsel

Pris: Grunnpris 600,- i tillegg 50. per barn. Ledsagere er inkludert. 

https://booking.duell.no/museene-sor-trondelag/sverresborg-formidling-videregaende/event/cash-eller-konk

Slik er opplegget

Astrid og Olav er to 15 åringer som har hele livet foran seg. Nå er det på tide å finne seg jobb, et sted å bo og ta vare på seg selv. Men hvor lett var det å ta gode økonomiske valg på 1920-tallet i Trondheim? Hvilken type arbeid fikk man? Tjente gutter og jenter det samme? Hva om man fikk tannverk, hadde man råda til å gå til tannlegen?

I spillet «Cash eller konk» er elevene er økonomiske rådgivere for jevnaldrende ungdommer, som skal ut i Trondheim by for å finne seg arbeid, en plass å bo og etablere seg.

Hvordan ta gode økonomiske valg med de forutsetningene ungdommer hadde på 1920-tallet? Hva er konsekvenser av økonomiske valg og hvordan påvirker økonomi, levestandard og forbruk samfunnet og enkeltindividet?

Læreplanmål

Læringsmål:

Elevene skal lære mer om konsekvenser av økonomiske valg og hvordan økonomi, levestandard og forbruk påvirker samfunnet og enkeltindividet. Elevene får et innblikk i velferdsutviklingen på 1900-tallet og hvordan dette påvirket menneskers liv. 

Fagområde

Samfunnskunnskap (SAK01‑01) 

  • Drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet  

  • Drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv  

Historie, (HIS01‑03, Vg2) 

  • Gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv  

Historie, (HIS01‑03, Vg3) 

  • Gjøre rede for velferdsutviklingen i Norge på 1900-tallet og drøfte konsekvenser for menneskers liv  

Museum24:Portal - 2025.01.07
Grunnstilsett-versjon: 2