Cash eller konk
Trinn, varighet og sted
Trinn: Videregående skole
Maks antall: 15 elever
Varighet: 60 minutter
Sted: Sverresborg
Tidspunkt: Ved forespørsel
Pris: Grunnpris 600,- i tillegg 50. per barn. Ledsagere er inkludert.
https://booking.duell.no/museene-sor-trondelag/sverresborg-formidling-videregaende/event/cash-eller-konkSlik er opplegget
Astrid og Olav er to 15 åringer som har hele livet foran seg. Nå er det på tide å finne seg jobb, et sted å bo og ta vare på seg selv. Men hvor lett var det å ta gode økonomiske valg på 1920-tallet i Trondheim? Hvilken type arbeid fikk man? Tjente gutter og jenter det samme? Hva om man fikk tannverk, hadde man råda til å gå til tannlegen?
I spillet «Cash eller konk» er elevene er økonomiske rådgivere for jevnaldrende ungdommer, som skal ut i Trondheim by for å finne seg arbeid, en plass å bo og etablere seg.
Hvordan ta gode økonomiske valg med de forutsetningene ungdommer hadde på 1920-tallet? Hva er konsekvenser av økonomiske valg og hvordan påvirker økonomi, levestandard og forbruk samfunnet og enkeltindividet?
Læreplanmål
Læringsmål:
Elevene skal lære mer om konsekvenser av økonomiske valg og hvordan økonomi, levestandard og forbruk påvirker samfunnet og enkeltindividet. Elevene får et innblikk i velferdsutviklingen på 1900-tallet og hvordan dette påvirket menneskers liv.
Fagområde
Samfunnskunnskap (SAK01‑01)
-
Drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet
-
Drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv
Historie, (HIS01‑03, Vg2)
-
Gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
Historie, (HIS01‑03, Vg3)
-
Gjøre rede for velferdsutviklingen i Norge på 1900-tallet og drøfte konsekvenser for menneskers liv